Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

“Türkiye’de bir uçak motor sanayi oluşturmak istiyoruz''

04 Ocak 2008 tarihinde eklendi

Üretim anlamında dünyanın önde gelen başrol oyuncuları arasında olduklarına işaret eden TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Akın Duman, ''amacımız, Türkiye'de bir uçak motor sanayi oluşturmak'' dedi. Duman yaptığı açıklamada, TEI'nin, Türkiye'de kalıcı bir uçak motar sanayinin kurulması ve uluslararası alanda hedeflenen noktaya ulaşılması amacıyla, proje, yatırım ve girişimlerini başarıyla sürdürdüğünü belirtti. Havacılık sektöründeki gelişmelere paralel son yıllarda atağa kalkan TEI'nin, 2007 yılı sonu itibariyle 140 milyon doları ihracat olmak üzere toplam 250 milyon dolarlık satış gerçekleştirdiğini anlatan Duman, TEI'nin askeri ve ticari uçak motorları ile gaz türbinlerine yönelik sürekli yükselen üretim kapasitesiyle, Türkiye'nin en büyük ihracatçıları arasında yer aldığını kaydetti.

Duman, geçen yıl yüzde 30'luk büyüme gerçekleştirdiklerini ve 2007 yılında 35 yeni parçayı devreye aldıklarını ifade ederek, şöyle konuştu: ''Askeri ve ticari olmak üzere 530 farklı motor parçası üretiyoruz. Geliştirilmekte olan Boeıng 787, 747 ve Aırbus 350'lere güç verecek Genx motoru ve dünyanın en büyük uçağı A380'de kullanılacak GP 7200 motorlarına parça üretiyoruz. Bu alandaki uluslararası rekabet hızla artıyor. Bu pazarda, kalıcı olmak ve büyümek istiyorsak işlerimizi daha hızlı ve basit yapmalıyız. Bu anlamda yalın üretim çok önemli. Yeni yalın üretim hatlarını devreye almak için çalışmalar yapıyoruz.'' ''Toplamda 30 milyon dolarlık yatırım yapacağız'' Duman, son yıllarda önemli bir büyüme atağı içinde olduklarını belirtirken, TEI'nin teknolojik alt yapısını güçlendirecek yatırımlar yaptığını bildirdi. Bu yıl ve gelecek yılda toplamda yaklaşık 30 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını ifade eden Duman, şöyle devam etti: ''Daha teknolojik parçaları TEI'ye getirmek istiyoruz. Amacımız, Türkiye'de bir uçak motor sanayi oluşturmak. Üretim anlamında dünyanın önde gelen başrol oyuncuları arasındayız. Tasarım yönümüzü geliştirmemiz lazım. Ulusal ve uluslararası projelere katılarak tasarım alt yapımızı sürekli geliştiriyoruz. A400M uçağının TP 400 motoru da bunlardan bir tanesi. Bu projeye risk ve gelir ortağı olarak katılıyoruz. Motorun iki modülünün tasarım ve üretimi TEI tarafından gerçekleştiriliyor. Bu satışlardan önemli bir gelir elde edeceğiz. 20'ye yakın prototip üretimi yaptık. Bu motorun uçuş testi 2008'in ilk çeyreğinde gerçekleştirilecek. Motor servise girdiğinde yaklaşık 30-40 yıl boyunca servis desteği vereceğiz.'' Turbojet motor geliştirildi Duman bu arada, TEI'nin kendi özgün ürünlerini tasarlamaya başladığını, yoğun çalışmalar sürdüren TEI tasarım mühendislerinin, insansız hava araçları için bir turbojet motor geliştirdiğini kaydetti.

Söz konusu motorun turboprop motor haline dönüştürüldüğünü ifade eden Duman, şöyle devam etti: ''Şu anda test çalışmaları devam ediyor. Motor başarıyla çalıştırılıyor. Bu projeyle ilgili TUSAŞ-TAI firmasıyla bir protokol imzaladık. TUSAŞ-TAI tarafından geliştirilen Turna Hedef Uçağı'nda 2008 yılının başında motor uçuş testini gerçekleştireceğiz. Geçtiğimiz Kasım ayında da İstanbul Gebze'de kurulacak Türkiye Teknoloji Merkezinin anlaşmasını imzaladık. Bir mühendislik ortak girişimi olarak 2008 yılında hayata geçecek Türkiye Teknoloji Merkezinde TEI ve GE mühendisleri GE Aviation'un tüm ticari ve askeri motorları için teknoloji tasarlayıp geliştirecek. Bu tasarım faaliyetleriyle elde edilen tecrübe ile motor tasarımcısı ve üreticisi olma yolunda emin adımlarda ilerliyoruz. Bu sektörde motor montaj, bakım ve onarım kabiliyetleri de çok önemlidir. Geçtiğimiz günlerde Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı bakımı ve onarımı yapılmak üzere Casa uçaklarına ait bir adet CT7 motorunu TEI'ye gönderdi.Bu kapsamda mevcut motor montaj ve revizyon faaliyetlerine ilave olarak CT7 motorlarının da revizyon kabiliyetini şirketimize kazandırmış olacağız.''

Duman, Kara Kuvvetleri Komutanlığının Atak Projesi kapsamında 50'si kesin 41'i opsiyonel olmak üzere, 91 adet helikopterin alımının yapılacağını belirterek, seçilen motorun bir adet modülünün imalatının, motorun final montajı ve test işlemlerinin TEI'de yapılacağını bildirdi. Motorların satış sonrası destek hizmetlerini de TEI'de gerçekleştirmek üzere çalışmaların sürdürüldüğünü ifade eden Duman, şunları söyledi: ''Bu projelerle modüler üretime geçiş sağlıyoruz. Bir taraftan da satış sonrası servis ve destek hizmetleri vermeye başlayacağız. 2008'in diğer bir önemli projesi de Öncel 4 Projesidir. Proje kapsamında 30 adet F-16 ve yedekleriyle birlikte 42 adet motor alımı yapılacak. 2009'dan itibaren 42 adet F110-129B motorunun final montajını ve testini TEI'de gerçekleştireceğiz. Anlaşma sağlanırsa 2008 yılında Cougar helikopter Makila 1A1 motorlarının depo seviyesi bakımları da TEI'de yapılmaya başlanacak.'' Duman, Bahreyn ve Umman Hava Kuvvetlerine ait F110 motorlarının depo seviyesi bakımlarını TEI'de gerçekleştirmek için çalışmaların devam ettiğini belirterek, şunları kaydetti: ''Önümüzdeki dönemlerde bir sonuca varacağımızı umuyoruz. Bölgemizde ve diğer ülkelerde Suudi Arabistan, Tayvan ve Singapur gibi ülkelerde yeni F-16 alımları var. Bu motorların montaj ve testlerini TEI'de gerçekleştirmek için aday olduk. Sadece Türkiye'de değil, bölgemizde bir motor montaj, test ve bakım merkezi konumuna gelmeyi hedefliyoruz. TEI,Türk hava platformu motorlarında Türk sanayisinin öncüsü konumuna geliyor. TEI'nin önündeki 6 yıllık dönem içinde toplam 1.6 milyar dolarlık anlaşması var. Bu da yıllık yaklaşık 250 milyon dolarlık satış demek. TEI'nin geleceği de garanti altında.''

Sevil Köse (Haber Merkezi)


Türkiye Cumhuriyeti 86 yaşında
Cumhuriyet ile daha nice 86 yıllara
30 Ağustos Zafer Bayramı coşkuyla kutlandı
“Sen de katıl”
90 yıllık gurur
''Şehir yetiştirir''
Cumhuriyet 85 yaşında
Bir yaşam şekli: Ahilik
Eğitim gönüllüleri 23 Nisan'ı coşkuyla kutladı
23 Nisan coşkusu
Konuk çocuklar 23 Nisan yürüyüşü düzenlediler
Anlamlı ziyaret
Bir tarih daha kapandı
Kent Sempozyumu’nda çevre sorunları konuşuldu
Eskişehir, sanayisiyle yeniden atakta
“Türkiye’de bir uçak motor sanayi oluşturmak istiyoruz''
Yaşam Boyu Gelişim
Midas Gazetesi 100’üncü sayısını kutladı
Suna için anlamlı açılış
Şehide son görev
Yardımsevenler Derneği'nde proje kutlaması
Sağlıklı Sağlık Haberciliği Paneli
EMO'dan Ulusal Kongre
Bilecik’te rektörlük seçimi
29 Ekim Şenliği iptal edildi
Türk-Amerikan İş Forumu 2007 Zirvesi
Eskişehir Valisi Çalışıcı'nın kitabı çıktı
Sivrihisar-Eskişehir-Bozüyük yolunun temel atma töreni
Eskişehir'de mikro kredi uygulaması
Eskişehir mağaraları turizme kazandırılacak
Frigya Vadisi canlandırılıyor
Eskişehir'deki kırım sürgün anıtı tahrip edildi
Büyük Zaferin 85. yılı
AIESEC Troy Tur 2007 ile kültürler Eskişehir’de buluşuyor
Eskişehir'deki orman yangını
Eskişehir ikinci oldu
Unakıtan ve Yılmaz Eskişehir’de
TÜBİTAK ve ESO işbirliğiyle toplantı
İstiklal Mücadelesi’nin son gazisi tedavi altında
Üniversitelilerden Büyükşehir’e kitap bağışı
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi