Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

''Oyun ve Materyal Temelli Matematik Öğretimi''

20 Eylül 2013 tarihinde eklendi

TÜBİTAK’ın 4005 kodlu çağrısı kapsamında geliştirilen yenilikçi eğitim projelerinden biri olan ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan ile ekibi tarafından hayata geçirilen SİMAP (Sınıf İçi Matematiksel Araştırma Projeleri) ile yeni bir öğrenme metodu üzerine çalışılıyor.

2-12 Eylül günleri arasında Eğitim Fakültesi 103 No’lu derslikte uygulanan proje kapsamında Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan’ın yürütücülüğünde Yard. Doç. Dr. Emel Özdemir Erdoğan, Yard. Doç. Dr. Fatih Karabacak, Millî Eğitim AR-GE Biriminden Ömer Garan, Eğitmen Nur Çoban ve Eğitmen Zeliha Duru’dan oluşan proje ekibi il merkezinden belli kriterlere göre seçmiş oldukları 5 ayrı gruptan oluşan 25 ayrı öğretmene oyun ve materyal temelli matematik öğrenimi konusunda ders veriyor.

Projenin fikir sahibi ve yürütücüsü olan Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan SİMAP ile amaçlarının "Öğrencilere matematiksel süreç becerilerini kazandırabilir miyiz?" sorusunun cevabını bulmak olduğunu söyledi. Bu amaçla yola çıkan proje ekibi, her gün 9.30-17.00 arasında gönüllü öğretmenlerle matematik problemlerine oyun ve metaryalle çözümler sağlamaya çalışıyor.

Her güne bir etkinlik, her güne bir problem

70-80 proje içinden seçilen 11-12 projeden birinin kendi projeleri SİMAP olduğunu söyleyen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, proje ile ilgili şöyle konuştu: “Matematiksel süreç becerileri dediğimiz şey programlarda problem çözme, akıl yürütme, temsil etme, öğrendiği şeyi başkalarıyla paylaştırma gibi değişik başlıklar altında tanımlanıyor. Biz de 'oyun ve materyal temelli problemlerle matematiksel süreç becerilerini ilköğretim ikinci kademe yani 5.-6.-7. ve 8. sınıf öğrencilerine nasıl kazandırılabiliriz?' ona yönelik öğretmenlere bir eğitim veriyoruz. Her güne bir etkinlik ayırdık. Her güne bir etkinlik yani her güne bir problem. Şöyle yapıyoruz; sabah geliyoruz materyalle beraber problemi tanıtıyoruz. Öğretmenlerimiz sabah tamamen problem üzerinde çalışıyorlar. Öğleden sonra 1,5 saat boyunca buldukları çözümler üzerinde tartışıyorlar. Sonra 5 grup 'çözüm doğru mu ya da başka çözümler bulunabilir mi?' diye tartışıyoruz. 'Matematiksel süreçler nelerdir?, Çocuklar burada nasıl ispatlar yapabilir?, Ne tür ifadeler kullanabilir?' gibi şeyleri tartışıyoruz. Müthiş gidiyor. Çünkü bir matematik problemini koyuyorsunuz öğretmenin önüne ve hakkında hiçbir bilgileri yok. Bu problemin üzerine 5-6 saat çalışıyorlar. Düşünerek, tartışarak grup hâlinde. Bu zaten bizim beklediğimiz şeydi. Projemizin temelinde de bu var. Yani bir matematik sorusu sorup 'bunun cevabı kaçtır?' demiyoruz. 'Böyle bir problem var, hadi bakalım ne tür çözümler bulacağız?' diyoruz. Burada oturuyorlar sabahtan akşama kadar problem çözümleri yapıyorlar, akşama doğru değerlendirmesini yapıyoruz. 'Sınıfta nasıl sorulabilir?, Öğrenciler nasıl cevap verirler?, Öğrencilere bunu nasıl sunmak lazım ya da öğrencilere ne tür dönütler vermek lazım?, Nerede müdahale etmek lazım?, Nerede etmemek lazım?, Kaç saat uygulamak lazım?, Uygulama yaparken neye dikkat etmek lazım?' gibi konuları beyin fırtınası şeklinde ortak fikir yürüterek ortaya koymaya çalışıyoruz.”

3 ayaklı bir proje

Problemleri oyun ve materyalle sunmanın katkılarından söz eden Abdülkadir Erdoğan şu açıklamada bulundu: “3 ayak var projede. Birincisi açık uçlu sorular. İkinci ayakta bu açık uçlu soruların oyun şeklinde sunulması. ‘Bugünkü problemimiz bu’ şeklinde değil, örneğin 'bugünkü oyunda kazanabilir miyiz?' gibi problemler. Üçüncü ayakta problemler materyal üzerinden çalışılıyor. Nasıl tavlayı ya da satrancı materyal üzerinden oynuyorsanız bu problemleri de materyal üzerinden çalışarak çözüyorsunuz. Açık uçlu problemler üzerinde çok güzel çalışılıyor. Oyun konteksinde sunmamız sürükleyicilik kazandırıyor. Bu oyun konteksinin materyalle desteklenmesi de ayrı bir değer kattı projemize ve hiçbir sıkılma ya da problem, uzun olmasına rağmen vazgeçme gözlemlemedik. Öğrencilerde de böyle olacağını düşünüyoruz. Tabii proje sonunda öğretmenlerden de veriler toplayacağız. Anketler ve görüşmeler yapacağız. Yıl içinde de yine öğretmenlerle beraber uygulama yapacağız. Ayrıca öğretmenleri gözlemleyeceğiz. Problemleri sınıfta nasıl uyguladıkları konusunda ve tabii öğrencilere de nasıl katkı sağladığına bakacağız.”

Rakamsız matematik

Problemleri matematik problemi gibi sunmanın matematiği sevmeyen öğrenciler için daha da sıkıcı hâle geleceğine değinen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, kendi sundukları etkinlikte matematik kavramı, sayı veya rakam olmadığını söyledi ve şunları ekledi: “Biz etkinliklerimizin herhangi bir kişinin gelip oynayabileceği, ilgiyle çözmeye çalışacağı türde etkinlikler olduğunu düşünüyoruz. Tabii bunları yıl içindeki uygulamalarımızda göreceğiz. Şu an için bir şey söylemek erken olabilir ama öğretmenlerden aldığımız dönütler o şekilde olacağı yönünde.”

Katılımcı kitlesinin değiştirilmesiyle seneye de devam edilmesi planlanan proje çalışması, 12 Eylül Perşembe günü sona erdi.


Irmak Dağ (Haber Merkezi)


Açıköğretim Sistemi'nde ilk defa kredi kartıyla ödeme olanağı
''İkinci Üniversite'' kayıtları 9-22 Eylül tarihleri arasında gerçekleşecek
Açıköğretim, İktisat ve İşletme Fakülteleri 2015-2016 Öğretim Yılı ÖSYS Ek Yerleştirmeleri yakında başlıyor
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim, İktisat ve İşletme Fakülteleri kayıtları başladı
Dr. Ava Chen'den ''Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk: Yükseköğretim Kurumlarında Etik Temeller'' semineri
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi bitirme projeleri finalde
Anadolu Üniversitesi Makedonya ve Bulgaristan bürolarına kayıtlı Açıköğretim Fakültesi öğrencilerini ağırladı
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'ın 30 Ağustos Zafer Bayramı mesajı
Horizon 2020 projesi kabul edildi
İki Eylül Kampüsü yeni mekânlara kavuşuyor
''Aday Memurlara Hizmet İçi Eğitim Programı'' başladı
Anadolu Üniversitesi uluslararası başarılarına yenisini ekledi
BİGG – ANAÇ Teknogirişim Programı Eğitimi’ne başlandı
''Uçan Çiçekler'' İletişim Bilimleri Fakültesi’nde
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden TÜBİTAK 1001'e iki proje
Turizm Fakültesi öğretim üyelerine ''En İyi Bildiri'' ödülü verildi
Bu yılın KPSS Birincisi Anadolu Üniversitesi'nden
Anadolu Üniversitesi ''Mutfak Açılışı'' etkinliği düzenlendi
Anadolu Üniversitesi personeline ''İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi'' verildi
Prof. Dr. Yücel Güney, Fen Fakültesini ziyaret etti
İnovasyon ve ticarileştirme konferansı düzenlendi
TÜBİTAK ve Avrupa Komisyonu’ndan Anadolu Üniversitesi’ne tam destek
Anadolu Üniversitesi TÜBİTAK’ın uygulayıcı kuruluşu seçildi
ARİNKOM TTO üniversite ve sektörü ''TÜBİTAK TEYDEB Destekleri Toplantısı''nda buluşturdu
Anadolu Üniversitesi BİGG Programı ‘‘Uygulayıcı Kuruluş İmza Töreni’’ne katıldı
8. GAJE ve 13. IJCLE konferansları sona erdi
Anadolu Üniversitesi 8. GAJE ve 13. IJCLE konferanslarına ev sahipliği yaptı
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'ın Ramazan Bayramı mesajı
Anadolu Üniversitesi, AKM'de bayramlaştı
Üniversite adayları Anadolu Üniversitesi Tercih 2015’te buluştu
Anadolu Üniversitesi medyada da zirveyi hedefliyor
Üniversite adayları Anadolu Üniversitesi Tercih 2015’te buluşuyor
Anadolu Üniversitesi TÜBİTAK'ta yeni bir başarı elde etti
"Kooperatifçilik yönetici eğitim semineri" sertifika töreni yapıldı
13. İnsansız Hava Sistemleri Yarışması'nda Anadolu Üniversitesi 6. oldu
''5.ÜYEP Bellek Olimpiyatı ve ÜYEP Mezuniyet Töreni'' gerçekleştirildi
''Üniversite Temsilcisi Toplantısı'' gerçekleştirildi
Endüstriyel Tasarım Bölümü’ne bir ödül daha
ARİNKOM TTO Danışma Kurulu 3. kez toplandı
Kütüphanede yaz tatili uygulamasına geçildi
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi