Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

''Oyun ve Materyal Temelli Matematik Öğretimi''

20 Eylül 2013 tarihinde eklendi

TÜBİTAK’ın 4005 kodlu çağrısı kapsamında geliştirilen yenilikçi eğitim projelerinden biri olan ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan ile ekibi tarafından hayata geçirilen SİMAP (Sınıf İçi Matematiksel Araştırma Projeleri) ile yeni bir öğrenme metodu üzerine çalışılıyor.

2-12 Eylül günleri arasında Eğitim Fakültesi 103 No’lu derslikte uygulanan proje kapsamında Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan’ın yürütücülüğünde Yard. Doç. Dr. Emel Özdemir Erdoğan, Yard. Doç. Dr. Fatih Karabacak, Millî Eğitim AR-GE Biriminden Ömer Garan, Eğitmen Nur Çoban ve Eğitmen Zeliha Duru’dan oluşan proje ekibi il merkezinden belli kriterlere göre seçmiş oldukları 5 ayrı gruptan oluşan 25 ayrı öğretmene oyun ve materyal temelli matematik öğrenimi konusunda ders veriyor.

Projenin fikir sahibi ve yürütücüsü olan Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan SİMAP ile amaçlarının "Öğrencilere matematiksel süreç becerilerini kazandırabilir miyiz?" sorusunun cevabını bulmak olduğunu söyledi. Bu amaçla yola çıkan proje ekibi, her gün 9.30-17.00 arasında gönüllü öğretmenlerle matematik problemlerine oyun ve metaryalle çözümler sağlamaya çalışıyor.

Her güne bir etkinlik, her güne bir problem

70-80 proje içinden seçilen 11-12 projeden birinin kendi projeleri SİMAP olduğunu söyleyen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, proje ile ilgili şöyle konuştu: “Matematiksel süreç becerileri dediğimiz şey programlarda problem çözme, akıl yürütme, temsil etme, öğrendiği şeyi başkalarıyla paylaştırma gibi değişik başlıklar altında tanımlanıyor. Biz de 'oyun ve materyal temelli problemlerle matematiksel süreç becerilerini ilköğretim ikinci kademe yani 5.-6.-7. ve 8. sınıf öğrencilerine nasıl kazandırılabiliriz?' ona yönelik öğretmenlere bir eğitim veriyoruz. Her güne bir etkinlik ayırdık. Her güne bir etkinlik yani her güne bir problem. Şöyle yapıyoruz; sabah geliyoruz materyalle beraber problemi tanıtıyoruz. Öğretmenlerimiz sabah tamamen problem üzerinde çalışıyorlar. Öğleden sonra 1,5 saat boyunca buldukları çözümler üzerinde tartışıyorlar. Sonra 5 grup 'çözüm doğru mu ya da başka çözümler bulunabilir mi?' diye tartışıyoruz. 'Matematiksel süreçler nelerdir?, Çocuklar burada nasıl ispatlar yapabilir?, Ne tür ifadeler kullanabilir?' gibi şeyleri tartışıyoruz. Müthiş gidiyor. Çünkü bir matematik problemini koyuyorsunuz öğretmenin önüne ve hakkında hiçbir bilgileri yok. Bu problemin üzerine 5-6 saat çalışıyorlar. Düşünerek, tartışarak grup hâlinde. Bu zaten bizim beklediğimiz şeydi. Projemizin temelinde de bu var. Yani bir matematik sorusu sorup 'bunun cevabı kaçtır?' demiyoruz. 'Böyle bir problem var, hadi bakalım ne tür çözümler bulacağız?' diyoruz. Burada oturuyorlar sabahtan akşama kadar problem çözümleri yapıyorlar, akşama doğru değerlendirmesini yapıyoruz. 'Sınıfta nasıl sorulabilir?, Öğrenciler nasıl cevap verirler?, Öğrencilere bunu nasıl sunmak lazım ya da öğrencilere ne tür dönütler vermek lazım?, Nerede müdahale etmek lazım?, Nerede etmemek lazım?, Kaç saat uygulamak lazım?, Uygulama yaparken neye dikkat etmek lazım?' gibi konuları beyin fırtınası şeklinde ortak fikir yürüterek ortaya koymaya çalışıyoruz.”

3 ayaklı bir proje

Problemleri oyun ve materyalle sunmanın katkılarından söz eden Abdülkadir Erdoğan şu açıklamada bulundu: “3 ayak var projede. Birincisi açık uçlu sorular. İkinci ayakta bu açık uçlu soruların oyun şeklinde sunulması. ‘Bugünkü problemimiz bu’ şeklinde değil, örneğin 'bugünkü oyunda kazanabilir miyiz?' gibi problemler. Üçüncü ayakta problemler materyal üzerinden çalışılıyor. Nasıl tavlayı ya da satrancı materyal üzerinden oynuyorsanız bu problemleri de materyal üzerinden çalışarak çözüyorsunuz. Açık uçlu problemler üzerinde çok güzel çalışılıyor. Oyun konteksinde sunmamız sürükleyicilik kazandırıyor. Bu oyun konteksinin materyalle desteklenmesi de ayrı bir değer kattı projemize ve hiçbir sıkılma ya da problem, uzun olmasına rağmen vazgeçme gözlemlemedik. Öğrencilerde de böyle olacağını düşünüyoruz. Tabii proje sonunda öğretmenlerden de veriler toplayacağız. Anketler ve görüşmeler yapacağız. Yıl içinde de yine öğretmenlerle beraber uygulama yapacağız. Ayrıca öğretmenleri gözlemleyeceğiz. Problemleri sınıfta nasıl uyguladıkları konusunda ve tabii öğrencilere de nasıl katkı sağladığına bakacağız.”

Rakamsız matematik

Problemleri matematik problemi gibi sunmanın matematiği sevmeyen öğrenciler için daha da sıkıcı hâle geleceğine değinen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, kendi sundukları etkinlikte matematik kavramı, sayı veya rakam olmadığını söyledi ve şunları ekledi: “Biz etkinliklerimizin herhangi bir kişinin gelip oynayabileceği, ilgiyle çözmeye çalışacağı türde etkinlikler olduğunu düşünüyoruz. Tabii bunları yıl içindeki uygulamalarımızda göreceğiz. Şu an için bir şey söylemek erken olabilir ama öğretmenlerden aldığımız dönütler o şekilde olacağı yönünde.”

Katılımcı kitlesinin değiştirilmesiyle seneye de devam edilmesi planlanan proje çalışması, 12 Eylül Perşembe günü sona erdi.


Irmak Dağ (Haber Merkezi)


Sosyal Bilimler Enstitüsünden "Anadolu Sohbetleri"
Anadolu Üniversitesi'nde Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı coşkusu
Anadolu Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen “Kazı ve Araştırmalar” konuşuldu
Erasmus Plus öğrencileri oryantasyonda buluştu
TÜBİTAK Teknoloji ve Yenilik Destek Programları 1505 projesi tanıtıldı
“İnovatif Kasa Tasarımı Gerçekleştirme” projesi tanıtıldı
Türkiye Basketbol Federasyonu'ndan Rektör Gündoğan'a ziyaret
Türkiye Tenis Federasyonu Başkanı Cengiz Durmuş Anadolu Üniversitesini ziyaret etti
''İktisada Çıkış Vakti 2'' etkinliği düzenlendi
Anadolu Üniversitesi balonlarla renklendi
Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nden Türkiye 2'nciliği
Anadolu Üniversitesi - SUNY Çift Diploma Programı buluşması gerçekleşti
Rektör Prof. Dr. Gündoğan Dumlupınar Öğrenci Yurdu öğrencileriyle buluştu
Çalışma hayatında sendikal haklar konuşuldu
Almanya Mühendisler ve Mimarlar Birliği’nden ziyaret
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı mesajı
''Erasmus Değişim Programı'' toplantısı gerçekleşti
''Hz. Peygamber ve Birlikte Yaşama Ahlakı'' konferansı gerçekleştirildi
Anadolu Üniversitesi miniklerinden Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan’a ziyaret
Katı atık çalışması ödül getirdi
Azerbaycan şiiri bir asırdır özgürlük ateşiyle yanıyor
Rekreasyon Bölümü öğrencileri için iş imkanı sağlayan proje
AEGEE 30. yılını kutluyor
''2. Okulöncesi Eğitim Günleri Atölye Çalışmaları'' gerçekleşti
Medyanın en renkli hali 7. kez baskıya girdi
"Sağdan Sağdan Geliyorlar" etkinliği düzenlendi
''Sınavdır Geçer'' konferansı düzenlendi
''Nitel Veri Analizi'' semineri gerçekleşti
Stresle başa çıkmanın en etkili yolu ''Bedensel ve Zihinsel Gevşeme''
''Makyaj bir tekniktir''
Havacılık Kulübü, öğrencileri sektör büyükleriyle buluşturdu
Anadolu Üniversitesi personeli iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilendirildi
Anadolu Üniversitesi Anadolu kentlerinde
''Fikri Haklar'' semineri gerçekleştirildi
Uluslararası Kent Araştırmaları Kongresi başladı
ANAPER, beş ulusal yeterlilik alanında daha akredite edildi
''Bilim Festivali" başladı
''Recent Trends in Modeling Loads on Elastic Structures'' seminerleri başladı
''AKUT Fotoğraf Sergisi'' gerçekleştirildi
Anadolu Üniversitesi, MEB ve UNFPA Göç Okulu için masaya oturdu
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi