Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

''Oyun ve Materyal Temelli Matematik Öğretimi''

20 Eylül 2013 tarihinde eklendi

TÜBİTAK’ın 4005 kodlu çağrısı kapsamında geliştirilen yenilikçi eğitim projelerinden biri olan ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan ile ekibi tarafından hayata geçirilen SİMAP (Sınıf İçi Matematiksel Araştırma Projeleri) ile yeni bir öğrenme metodu üzerine çalışılıyor.

2-12 Eylül günleri arasında Eğitim Fakültesi 103 No’lu derslikte uygulanan proje kapsamında Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan’ın yürütücülüğünde Yard. Doç. Dr. Emel Özdemir Erdoğan, Yard. Doç. Dr. Fatih Karabacak, Millî Eğitim AR-GE Biriminden Ömer Garan, Eğitmen Nur Çoban ve Eğitmen Zeliha Duru’dan oluşan proje ekibi il merkezinden belli kriterlere göre seçmiş oldukları 5 ayrı gruptan oluşan 25 ayrı öğretmene oyun ve materyal temelli matematik öğrenimi konusunda ders veriyor.

Projenin fikir sahibi ve yürütücüsü olan Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan SİMAP ile amaçlarının "Öğrencilere matematiksel süreç becerilerini kazandırabilir miyiz?" sorusunun cevabını bulmak olduğunu söyledi. Bu amaçla yola çıkan proje ekibi, her gün 9.30-17.00 arasında gönüllü öğretmenlerle matematik problemlerine oyun ve metaryalle çözümler sağlamaya çalışıyor.

Her güne bir etkinlik, her güne bir problem

70-80 proje içinden seçilen 11-12 projeden birinin kendi projeleri SİMAP olduğunu söyleyen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, proje ile ilgili şöyle konuştu: “Matematiksel süreç becerileri dediğimiz şey programlarda problem çözme, akıl yürütme, temsil etme, öğrendiği şeyi başkalarıyla paylaştırma gibi değişik başlıklar altında tanımlanıyor. Biz de 'oyun ve materyal temelli problemlerle matematiksel süreç becerilerini ilköğretim ikinci kademe yani 5.-6.-7. ve 8. sınıf öğrencilerine nasıl kazandırılabiliriz?' ona yönelik öğretmenlere bir eğitim veriyoruz. Her güne bir etkinlik ayırdık. Her güne bir etkinlik yani her güne bir problem. Şöyle yapıyoruz; sabah geliyoruz materyalle beraber problemi tanıtıyoruz. Öğretmenlerimiz sabah tamamen problem üzerinde çalışıyorlar. Öğleden sonra 1,5 saat boyunca buldukları çözümler üzerinde tartışıyorlar. Sonra 5 grup 'çözüm doğru mu ya da başka çözümler bulunabilir mi?' diye tartışıyoruz. 'Matematiksel süreçler nelerdir?, Çocuklar burada nasıl ispatlar yapabilir?, Ne tür ifadeler kullanabilir?' gibi şeyleri tartışıyoruz. Müthiş gidiyor. Çünkü bir matematik problemini koyuyorsunuz öğretmenin önüne ve hakkında hiçbir bilgileri yok. Bu problemin üzerine 5-6 saat çalışıyorlar. Düşünerek, tartışarak grup hâlinde. Bu zaten bizim beklediğimiz şeydi. Projemizin temelinde de bu var. Yani bir matematik sorusu sorup 'bunun cevabı kaçtır?' demiyoruz. 'Böyle bir problem var, hadi bakalım ne tür çözümler bulacağız?' diyoruz. Burada oturuyorlar sabahtan akşama kadar problem çözümleri yapıyorlar, akşama doğru değerlendirmesini yapıyoruz. 'Sınıfta nasıl sorulabilir?, Öğrenciler nasıl cevap verirler?, Öğrencilere bunu nasıl sunmak lazım ya da öğrencilere ne tür dönütler vermek lazım?, Nerede müdahale etmek lazım?, Nerede etmemek lazım?, Kaç saat uygulamak lazım?, Uygulama yaparken neye dikkat etmek lazım?' gibi konuları beyin fırtınası şeklinde ortak fikir yürüterek ortaya koymaya çalışıyoruz.”

3 ayaklı bir proje

Problemleri oyun ve materyalle sunmanın katkılarından söz eden Abdülkadir Erdoğan şu açıklamada bulundu: “3 ayak var projede. Birincisi açık uçlu sorular. İkinci ayakta bu açık uçlu soruların oyun şeklinde sunulması. ‘Bugünkü problemimiz bu’ şeklinde değil, örneğin 'bugünkü oyunda kazanabilir miyiz?' gibi problemler. Üçüncü ayakta problemler materyal üzerinden çalışılıyor. Nasıl tavlayı ya da satrancı materyal üzerinden oynuyorsanız bu problemleri de materyal üzerinden çalışarak çözüyorsunuz. Açık uçlu problemler üzerinde çok güzel çalışılıyor. Oyun konteksinde sunmamız sürükleyicilik kazandırıyor. Bu oyun konteksinin materyalle desteklenmesi de ayrı bir değer kattı projemize ve hiçbir sıkılma ya da problem, uzun olmasına rağmen vazgeçme gözlemlemedik. Öğrencilerde de böyle olacağını düşünüyoruz. Tabii proje sonunda öğretmenlerden de veriler toplayacağız. Anketler ve görüşmeler yapacağız. Yıl içinde de yine öğretmenlerle beraber uygulama yapacağız. Ayrıca öğretmenleri gözlemleyeceğiz. Problemleri sınıfta nasıl uyguladıkları konusunda ve tabii öğrencilere de nasıl katkı sağladığına bakacağız.”

Rakamsız matematik

Problemleri matematik problemi gibi sunmanın matematiği sevmeyen öğrenciler için daha da sıkıcı hâle geleceğine değinen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, kendi sundukları etkinlikte matematik kavramı, sayı veya rakam olmadığını söyledi ve şunları ekledi: “Biz etkinliklerimizin herhangi bir kişinin gelip oynayabileceği, ilgiyle çözmeye çalışacağı türde etkinlikler olduğunu düşünüyoruz. Tabii bunları yıl içindeki uygulamalarımızda göreceğiz. Şu an için bir şey söylemek erken olabilir ama öğretmenlerden aldığımız dönütler o şekilde olacağı yönünde.”

Katılımcı kitlesinin değiştirilmesiyle seneye de devam edilmesi planlanan proje çalışması, 12 Eylül Perşembe günü sona erdi.


Irmak Dağ (Haber Merkezi)


Hidroana Dünya yedincisi oldu
''Kurumsal Kimlik Tasarımı'' çalıştayı gerçekleştirildi
Radyo On Air mikrofonları bu kez yalnızca Anadolu Üniversitesine açıldı
''Tekne İmalatı ve Tasarımı'' konferansı gerçekleştirildi
''ECZAK Akreditasyon Belgesi Takdim Töreni'' yapıldı
‘’Sosyal Hizmetin Dünü, Bugünü ve Geleceği’’ konuşuldu
Kısmi zamanlı öğrencilere ''İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi'' verildi
Mühendislik Fakültesinde iş sağlığı ve güvenliği konuşuldu
Sanal öğrenme topluluğu için ''Second Life''
Fransa’da eğitim ve burs imkânları konuşuldu
''Çevre Sorunlarının Uluslararası Boyutları'' Anadolu Üniversitesi'nde konuşuldu
Anadolu Üniversitesi ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü arasında protokol imzalandı
HackingFest Eskişehir gerçekleştirildi
''AÖF Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavları Görevli Bilgilendirme Toplantısı'' yapıldı
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı mesajı
''Kırım Sürgünü Anıtı'' 71. yılda yeniden açıldı
''Uçurtma Şenliği'' ile gökyüzü renklendi
Anadolu Üniversitesi'nde TRAC Genel Kurul Toplantısı gerçekleşti
Prof. Dr. Uğur Tanyeli Mimarlık ve Tasarım Fakültesinin konuğu oldu
''Erasmus+ Öğrenim-Staj Hareketliliği'' için son oryantasyon toplantısı yapıldı
Fen Fakültesinin poster sunum etkinliği gerçekleştirildi
Mimarlık Bölümü mezunlarıyla buluştu
5.Ulusal Özel Eğitim Öğrenci Kongresi gerçekleşti
''1. Yarışmalı Eczacılık Mezuniyet Projeleri Sempozyumu'' gerçekleştirildi
''Gelişim sende başlar''
Geleceğin hava aracı Anadolu Üniversitesi'nden
Mimarlık Fakültesi eski mezunlarıyla buluştu
''Reklam Oburları'' kampüsteydi
''Mehmet Taşkın ile Girişimcilik'' konferansı gerçekleştirildi
1. Anadolu Çizgi Film (Animasyon) Yarışması ödülleri sahiplerini buldu
Kâşif-5 Takımı Amerika’dan başarıyla döndü
Engelli gazeteci Arat’tan Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan’a ziyaret
Faris Akarsu ile ''Müzikal Sohbetler'' etkinliği gerçekleştirildi
Kırım Sürgünü’nün 71. Yılı Anma Töreni gerçekleştirildi
Açıköğretim Fakültesi seminerlerinin ilki gerçekleşti
Tayyar Özkan GSF öğrencileriyle buluştu
Sanat Tarihi Bölümü koridorları yeni görüntüsüne kavuştu
''Sesli Kitap Eğitimi'' hazırlıklarına başlandı
Rektör Prof. Dr. Gündoğan Kars’ta Açıköğretim Sistemi öğrencileriyle buluştu
Bahar yürüyüşü caddeleri şenlendirdi
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi