Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

''Oyun ve Materyal Temelli Matematik Öğretimi''

20 Eylül 2013 tarihinde eklendi

TÜBİTAK’ın 4005 kodlu çağrısı kapsamında geliştirilen yenilikçi eğitim projelerinden biri olan ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan ile ekibi tarafından hayata geçirilen SİMAP (Sınıf İçi Matematiksel Araştırma Projeleri) ile yeni bir öğrenme metodu üzerine çalışılıyor.

2-12 Eylül günleri arasında Eğitim Fakültesi 103 No’lu derslikte uygulanan proje kapsamında Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan’ın yürütücülüğünde Yard. Doç. Dr. Emel Özdemir Erdoğan, Yard. Doç. Dr. Fatih Karabacak, Millî Eğitim AR-GE Biriminden Ömer Garan, Eğitmen Nur Çoban ve Eğitmen Zeliha Duru’dan oluşan proje ekibi il merkezinden belli kriterlere göre seçmiş oldukları 5 ayrı gruptan oluşan 25 ayrı öğretmene oyun ve materyal temelli matematik öğrenimi konusunda ders veriyor.

Projenin fikir sahibi ve yürütücüsü olan Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan SİMAP ile amaçlarının "Öğrencilere matematiksel süreç becerilerini kazandırabilir miyiz?" sorusunun cevabını bulmak olduğunu söyledi. Bu amaçla yola çıkan proje ekibi, her gün 9.30-17.00 arasında gönüllü öğretmenlerle matematik problemlerine oyun ve metaryalle çözümler sağlamaya çalışıyor.

Her güne bir etkinlik, her güne bir problem

70-80 proje içinden seçilen 11-12 projeden birinin kendi projeleri SİMAP olduğunu söyleyen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, proje ile ilgili şöyle konuştu: “Matematiksel süreç becerileri dediğimiz şey programlarda problem çözme, akıl yürütme, temsil etme, öğrendiği şeyi başkalarıyla paylaştırma gibi değişik başlıklar altında tanımlanıyor. Biz de 'oyun ve materyal temelli problemlerle matematiksel süreç becerilerini ilköğretim ikinci kademe yani 5.-6.-7. ve 8. sınıf öğrencilerine nasıl kazandırılabiliriz?' ona yönelik öğretmenlere bir eğitim veriyoruz. Her güne bir etkinlik ayırdık. Her güne bir etkinlik yani her güne bir problem. Şöyle yapıyoruz; sabah geliyoruz materyalle beraber problemi tanıtıyoruz. Öğretmenlerimiz sabah tamamen problem üzerinde çalışıyorlar. Öğleden sonra 1,5 saat boyunca buldukları çözümler üzerinde tartışıyorlar. Sonra 5 grup 'çözüm doğru mu ya da başka çözümler bulunabilir mi?' diye tartışıyoruz. 'Matematiksel süreçler nelerdir?, Çocuklar burada nasıl ispatlar yapabilir?, Ne tür ifadeler kullanabilir?' gibi şeyleri tartışıyoruz. Müthiş gidiyor. Çünkü bir matematik problemini koyuyorsunuz öğretmenin önüne ve hakkında hiçbir bilgileri yok. Bu problemin üzerine 5-6 saat çalışıyorlar. Düşünerek, tartışarak grup hâlinde. Bu zaten bizim beklediğimiz şeydi. Projemizin temelinde de bu var. Yani bir matematik sorusu sorup 'bunun cevabı kaçtır?' demiyoruz. 'Böyle bir problem var, hadi bakalım ne tür çözümler bulacağız?' diyoruz. Burada oturuyorlar sabahtan akşama kadar problem çözümleri yapıyorlar, akşama doğru değerlendirmesini yapıyoruz. 'Sınıfta nasıl sorulabilir?, Öğrenciler nasıl cevap verirler?, Öğrencilere bunu nasıl sunmak lazım ya da öğrencilere ne tür dönütler vermek lazım?, Nerede müdahale etmek lazım?, Nerede etmemek lazım?, Kaç saat uygulamak lazım?, Uygulama yaparken neye dikkat etmek lazım?' gibi konuları beyin fırtınası şeklinde ortak fikir yürüterek ortaya koymaya çalışıyoruz.”

3 ayaklı bir proje

Problemleri oyun ve materyalle sunmanın katkılarından söz eden Abdülkadir Erdoğan şu açıklamada bulundu: “3 ayak var projede. Birincisi açık uçlu sorular. İkinci ayakta bu açık uçlu soruların oyun şeklinde sunulması. ‘Bugünkü problemimiz bu’ şeklinde değil, örneğin 'bugünkü oyunda kazanabilir miyiz?' gibi problemler. Üçüncü ayakta problemler materyal üzerinden çalışılıyor. Nasıl tavlayı ya da satrancı materyal üzerinden oynuyorsanız bu problemleri de materyal üzerinden çalışarak çözüyorsunuz. Açık uçlu problemler üzerinde çok güzel çalışılıyor. Oyun konteksinde sunmamız sürükleyicilik kazandırıyor. Bu oyun konteksinin materyalle desteklenmesi de ayrı bir değer kattı projemize ve hiçbir sıkılma ya da problem, uzun olmasına rağmen vazgeçme gözlemlemedik. Öğrencilerde de böyle olacağını düşünüyoruz. Tabii proje sonunda öğretmenlerden de veriler toplayacağız. Anketler ve görüşmeler yapacağız. Yıl içinde de yine öğretmenlerle beraber uygulama yapacağız. Ayrıca öğretmenleri gözlemleyeceğiz. Problemleri sınıfta nasıl uyguladıkları konusunda ve tabii öğrencilere de nasıl katkı sağladığına bakacağız.”

Rakamsız matematik

Problemleri matematik problemi gibi sunmanın matematiği sevmeyen öğrenciler için daha da sıkıcı hâle geleceğine değinen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, kendi sundukları etkinlikte matematik kavramı, sayı veya rakam olmadığını söyledi ve şunları ekledi: “Biz etkinliklerimizin herhangi bir kişinin gelip oynayabileceği, ilgiyle çözmeye çalışacağı türde etkinlikler olduğunu düşünüyoruz. Tabii bunları yıl içindeki uygulamalarımızda göreceğiz. Şu an için bir şey söylemek erken olabilir ama öğretmenlerden aldığımız dönütler o şekilde olacağı yönünde.”

Katılımcı kitlesinin değiştirilmesiyle seneye de devam edilmesi planlanan proje çalışması, 12 Eylül Perşembe günü sona erdi.


Irmak Dağ (Haber Merkezi)


Utangaçlıkla nasıl başa çıkılır?
Akademik Gelişim Biriminden ''Ölçek Geliştirme Semineri''
Türkiye Beyin Yılı projesinden 2 ayrı yarışma
Eğitim Fakültesinde görev değişikliği
Bağımsızlık Aşığı 3 Azerbaycanlı paneli gerçekleşti
FEDEK Edebiyat Fakültesine değerlendirme ziyaretinde bulundu
''İyi bir yazar önce iyi bir okuyucu olmalıdır''
Kreş ve Gündüz Bakımevi gökyüzünü renklendirdi
Ankara Üniversitesi CTS Birimi Anadolu’daydı
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'ın 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı mesajı
Kampüste ''Medya Günleri'' gerçekleşti
38. Turizm Haftası'nda ''Eskişehir ve Frig''
‘Okulöncesi Eğitim Günleri’ toplantısı düzenlendi
“5. Bilim Şenliği ve Teknoloji Fuarı” düzenlendi
Çocuklardan Rektörlüğe ziyaret
''Gönüllü Kan Bağışçısı Eğitim Semineri'' yapıldı
Cumhuriyetin Bilim ve Teknoloji Politikalarına Eleştirel Bir Yaklaşım
Anadolu Üniversitesi - TUSAŞ iş birliği
''Arafta Bir Entelektüel: Ahmet Hamdi Tanpınar''
Prizren Üniversitesi öğretim elemanlarına eğitim
ESRI’dan Anadolu Üniversitesi’ne ziyaret
Köy Enstitülerinin 74. Kuruluş Yıl Dönümü kutlandı
Prof. Dr. Bağcı'dan ''entelektüel ziyafet'' tadında konferans
“e-Seminer Destek Ekibi Hizmet Eğitimi Toplantısı” yapıldı
''Eurodesk Projesi'' için açılış toplantısı yapıldı
''Ne iş olursa yaparım'' devri sona eriyor
AÖF Büroları yenileniyor
TOFAŞ projeleri, Anadolu Üniversitesinde
''I. Uluslararası Avrasya Türk Dünyası Çocuk Edebiyatı Yayıncılığı Sempozyumu'' Eskişehir ve Anadolu Üniversitesi ev sahipliğinde başladı
Turnitin ve iThenticate programları eğitim seminerinde anlatıldı
Akademik Gelişim Birimi seminerlerine yenisini ekledi
Çocuklar bayramlarını erken kutladı
“Kampüste Marketing ’14”e katılım yoğun oldu
''Açıköğretim ve Uzaktan Öğretim Yönetmeliği Çalıştayı'' gerçekleşti
Mevlana Değişim Programı toplantısı gerçekleşti
BEBKA Destekleri Bilgilendirme Toplantısı yapıldı
BAUM’dan AÖF Sınav Otomasyon Sistemi
“6. Uluslararası Arkeoloji Öğrencileri Sempozyumu” Anadolu Üniversitesinde gerçekleşecek
ARİNKOM TTO, Eczacılık Fakültesi ile buluştu
ARİNKOM TTO 3 boyutlu baskıyı Anadolu Üniversitesine taşıdı
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi