Facebook Twitter
Anadolu Üniversitesi
Kütüphane
Webmail
AÖF Öğrenci
 

''Oyun ve Materyal Temelli Matematik Öğretimi''

20 Eylül 2013 tarihinde eklendi

TÜBİTAK’ın 4005 kodlu çağrısı kapsamında geliştirilen yenilikçi eğitim projelerinden biri olan ve Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan ile ekibi tarafından hayata geçirilen SİMAP (Sınıf İçi Matematiksel Araştırma Projeleri) ile yeni bir öğrenme metodu üzerine çalışılıyor.

2-12 Eylül günleri arasında Eğitim Fakültesi 103 No’lu derslikte uygulanan proje kapsamında Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan’ın yürütücülüğünde Yard. Doç. Dr. Emel Özdemir Erdoğan, Yard. Doç. Dr. Fatih Karabacak, Millî Eğitim AR-GE Biriminden Ömer Garan, Eğitmen Nur Çoban ve Eğitmen Zeliha Duru’dan oluşan proje ekibi il merkezinden belli kriterlere göre seçmiş oldukları 5 ayrı gruptan oluşan 25 ayrı öğretmene oyun ve materyal temelli matematik öğrenimi konusunda ders veriyor.

Projenin fikir sahibi ve yürütücüsü olan Yard. Doç. Dr. Abdülkadir Erdoğan SİMAP ile amaçlarının "Öğrencilere matematiksel süreç becerilerini kazandırabilir miyiz?" sorusunun cevabını bulmak olduğunu söyledi. Bu amaçla yola çıkan proje ekibi, her gün 9.30-17.00 arasında gönüllü öğretmenlerle matematik problemlerine oyun ve metaryalle çözümler sağlamaya çalışıyor.

Her güne bir etkinlik, her güne bir problem

70-80 proje içinden seçilen 11-12 projeden birinin kendi projeleri SİMAP olduğunu söyleyen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, proje ile ilgili şöyle konuştu: “Matematiksel süreç becerileri dediğimiz şey programlarda problem çözme, akıl yürütme, temsil etme, öğrendiği şeyi başkalarıyla paylaştırma gibi değişik başlıklar altında tanımlanıyor. Biz de 'oyun ve materyal temelli problemlerle matematiksel süreç becerilerini ilköğretim ikinci kademe yani 5.-6.-7. ve 8. sınıf öğrencilerine nasıl kazandırılabiliriz?' ona yönelik öğretmenlere bir eğitim veriyoruz. Her güne bir etkinlik ayırdık. Her güne bir etkinlik yani her güne bir problem. Şöyle yapıyoruz; sabah geliyoruz materyalle beraber problemi tanıtıyoruz. Öğretmenlerimiz sabah tamamen problem üzerinde çalışıyorlar. Öğleden sonra 1,5 saat boyunca buldukları çözümler üzerinde tartışıyorlar. Sonra 5 grup 'çözüm doğru mu ya da başka çözümler bulunabilir mi?' diye tartışıyoruz. 'Matematiksel süreçler nelerdir?, Çocuklar burada nasıl ispatlar yapabilir?, Ne tür ifadeler kullanabilir?' gibi şeyleri tartışıyoruz. Müthiş gidiyor. Çünkü bir matematik problemini koyuyorsunuz öğretmenin önüne ve hakkında hiçbir bilgileri yok. Bu problemin üzerine 5-6 saat çalışıyorlar. Düşünerek, tartışarak grup hâlinde. Bu zaten bizim beklediğimiz şeydi. Projemizin temelinde de bu var. Yani bir matematik sorusu sorup 'bunun cevabı kaçtır?' demiyoruz. 'Böyle bir problem var, hadi bakalım ne tür çözümler bulacağız?' diyoruz. Burada oturuyorlar sabahtan akşama kadar problem çözümleri yapıyorlar, akşama doğru değerlendirmesini yapıyoruz. 'Sınıfta nasıl sorulabilir?, Öğrenciler nasıl cevap verirler?, Öğrencilere bunu nasıl sunmak lazım ya da öğrencilere ne tür dönütler vermek lazım?, Nerede müdahale etmek lazım?, Nerede etmemek lazım?, Kaç saat uygulamak lazım?, Uygulama yaparken neye dikkat etmek lazım?' gibi konuları beyin fırtınası şeklinde ortak fikir yürüterek ortaya koymaya çalışıyoruz.”

3 ayaklı bir proje

Problemleri oyun ve materyalle sunmanın katkılarından söz eden Abdülkadir Erdoğan şu açıklamada bulundu: “3 ayak var projede. Birincisi açık uçlu sorular. İkinci ayakta bu açık uçlu soruların oyun şeklinde sunulması. ‘Bugünkü problemimiz bu’ şeklinde değil, örneğin 'bugünkü oyunda kazanabilir miyiz?' gibi problemler. Üçüncü ayakta problemler materyal üzerinden çalışılıyor. Nasıl tavlayı ya da satrancı materyal üzerinden oynuyorsanız bu problemleri de materyal üzerinden çalışarak çözüyorsunuz. Açık uçlu problemler üzerinde çok güzel çalışılıyor. Oyun konteksinde sunmamız sürükleyicilik kazandırıyor. Bu oyun konteksinin materyalle desteklenmesi de ayrı bir değer kattı projemize ve hiçbir sıkılma ya da problem, uzun olmasına rağmen vazgeçme gözlemlemedik. Öğrencilerde de böyle olacağını düşünüyoruz. Tabii proje sonunda öğretmenlerden de veriler toplayacağız. Anketler ve görüşmeler yapacağız. Yıl içinde de yine öğretmenlerle beraber uygulama yapacağız. Ayrıca öğretmenleri gözlemleyeceğiz. Problemleri sınıfta nasıl uyguladıkları konusunda ve tabii öğrencilere de nasıl katkı sağladığına bakacağız.”

Rakamsız matematik

Problemleri matematik problemi gibi sunmanın matematiği sevmeyen öğrenciler için daha da sıkıcı hâle geleceğine değinen Yard. Doç. Dr. Erdoğan, kendi sundukları etkinlikte matematik kavramı, sayı veya rakam olmadığını söyledi ve şunları ekledi: “Biz etkinliklerimizin herhangi bir kişinin gelip oynayabileceği, ilgiyle çözmeye çalışacağı türde etkinlikler olduğunu düşünüyoruz. Tabii bunları yıl içindeki uygulamalarımızda göreceğiz. Şu an için bir şey söylemek erken olabilir ama öğretmenlerden aldığımız dönütler o şekilde olacağı yönünde.”

Katılımcı kitlesinin değiştirilmesiyle seneye de devam edilmesi planlanan proje çalışması, 12 Eylül Perşembe günü sona erdi.


Irmak Dağ (Haber Merkezi)


Rektör Gündoğan yeni projelerin müjdesini verdi
Rektör Prof. Dr. Gündoğan'ın birim ziyaretleri Engelliler Entegre Yüksekokulu ile devam etti
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan İİBF'deydi
Rektör Gündoğan yeni projeleri açıklamaya devam ediyor
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan Devlet Konservatuvarı'ndaydı
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan YDYO ziyareti
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi'ni ziyaret etti
Seminer dersi kapsamında birbirinden farklı sunumlar yapıldı
''Tasarım Tabanlı Araştırma'' semineri gerçekleştirildi
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü öğrencilerinden büyük başarı
İki Eylül Kampüsü’ndeki yenilikler yolda
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan 1. yıl ziyaretlerine devam ediyor
Karagandi Eyaleti Valiliği’nden ziyaret
Prof. Dr. Naci Gündoğan Edebiyat Fakültesi'ni ziyaret etti
''İTB ve İTN 592 Seminer Programı'' gerçekleşti
Rektör Prof. Dr. Gündoğan İletişim Bilimleri Fakültesi'ni ziyaret etti
ÜYEP'e 17 ilden 806 başvuru
İş sağlığı ve güvenliği eğitimi gerçekleştirildi
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan, Güzel Sanatlar Fakültesi'ni ziyaret etti
ARDEB Programları tanıtılıyor
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan 10 Ocak Çalışan Gazeteciler Günü mesajı
Öğretmenlerin kendini geliştirmesi için bir fırsat: Eylem Araştırması
Prof. Dr. Naci Gündoğan’ın birim ziyaretleri devam ediyor
Anadolu Üniversitesi 2015’in de proje yılı olmasını hedefliyor
ARİNKOM TTO'dan yeni bir iş birliği
Açıköğretim Fakültesi’nde Dekanlık Devir Teslim Töreni
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan, Eğitim Fakültesi'ni ziyaret etti
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan finaller öncesi öğrencilere gece ziyareti
ATOT ile ''Be A Part Of Europe''
Eğitim Fakültesi'nden poster sunumu
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan'dan Yeni Yıl mesajı
''Prof. Dr. Yahya Özsoy Toplum Hizmetleri Ödül Töreni'' gerçekleştirildi
Engelliler Araştırma Enstitüsü'nde kırmızı kurdele kesildi
Mühendislik Fakültesi 2014’e ''Hizmet Ödülleri Töreni'' ile veda etti
Cumalıkızık ''UNESCO Dünya Mirası Listesi''ne alındı
“Gürültü, Sessizlik ve Ses Manzaraları” kavramlarına bakış
Rektör Prof. Dr. Naci Gündoğan, birim ziyaretlerine Mühendislik Fakültesi ile başladı
''Nanoteknoloji Poster Sunumu ve Poster Yarışması''nın sonuçları belli oldu
Kanlıtaş, Anadolu’nun başka bir yüzünü ortaya çıkarıyor
''Sat Kendini'' öğrencilerde yeni ufuklar açtı
Kampüs | Bilim | Kültür Sanat | Spor | Künye
Anadolu Üniversitesi Haber Merkezi